Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat vanliga frågor och svar om vår skola och våra utbildningar.

• Ja! Alla våra utbildningar ger högskolebehörighet och förbereder dig för vidare studier på högskola och universitet. På yrkesprogrammet Försäljning och service kan dock den som vill välja bort det. Alla program innehåller också två individuella val där du kan bredda din behörighet genom att lägga till exempelvis mer matematik eller språk, eller satsa mer på ditt kreativa tillval. Det valet behöver du dock inte göra förrän du börjat på programmet.

• Nej, du behöver inte göra några antagningsprov i din ansökan till Designgymnasiet. Ansökan görs som en vanlig gymnasieansökan.

• Nej, du behöver inga förkunskaper inom den profilen du söker, bara ett intresse. Vi lär dig resten!

• I varje klass går ca. 32 elever.

• Om du går på teknikprogrammet får du en pc av märket HP. Läser du estetiska programmet eller försäljning- och serviceprogrammet får du en mac. Datorn lämnas tillbaka när eleven slutar på skolan.

• Just nu går det ca. 320 elever på skolan.

• Närmaste hållplats är Stadshagens tunnelbanestation. Det finns också ett flertal bussförbindelser till skolan.

• På vinterhalvåret är vi i Friskis & Svettis lokaler och på sommarhalvåret är vi på Stadshagens IP.

• Vi har en egen matsal där eleverna äter klassvis. Vi har en fantastisk köksmästare som dagligen pratar med eleverna om deras synpunkter på maten för att kunna utveckla skolmaten så att den ska passa eleverna så bra som möjligt.

Fick du inte svar på din fråga?